Cherry-picking, bekräftelsefällan och vår 30 000 år gamla hjärna

Posted december 8, 2018 Louise Svensson



Jag börjar med ett självavslöjande: Jag är medlem i en sekt.

Den heter ”Sverige mot särskrivning” och är en grupp på Facebook. Nej, det är väl ingen regelrätt sekt, men den funkar ungefär som en. Och du är också en sektmedlem.

Rationellt är det givetvis inte, men det är faktiskt inte mitt fel. Det är min hjärnas fel. Låt mig förklara.

Det är ju för övrigt rätt patetiskt, för vad skulle det hjälpa samhällets bristande skrivförmåga att jag läser samtyckande inlägg om hur hemskt det är med särskrivning? Och varför skulle det vara viktigt i en värld av hunger, svält och klimatkatastrofer?

 


Den stora grottan

Cromagnonmänniskan kallar man den typen av Homo sapiens som är identisk med oss nutida människor. (Cro-Magnon betyder ”den stora grottan” och är namnet på den grotta i Frankrike där de främsta fynden hittats). Skulle en cromagnonmänniska gå runt på stan i en modern outfit så skulle hen smälta in fint och ingen skulle höja på ögonbrynen.
Så lika är vi. 

Inte bara kroppen ser likadan ut. Även vår hjärna är nästintill identisk cro-magnonhjärnan. Miljön för hjärnan, samhället, har förändrats till det oigenkännliga och ser alltså inte ut som då, men hjärnan är densamma. 

För 30 000 år sedan tog hjärnan smidiga genvägar för att slippa jobba i onödan, och dessa väl upptrampade stigar används alltså fortfarande. Det innebär i praktiken att de tankemönster som var rimliga för 30 000 år sedan fortfarande används, men de är inte direkt anpassade efter dagens miljö.  

Vi kan inte undgå detta, och man kan se det som en slags fällor vi ständigt trillar i. Den engelska termen för detta är ”cognitive biases”, och på svenska kan vi kalla det för ”tankefällor”. 


Vi alla trillar i åtskilliga tankefällor dagligen.
Jaså? Inte du?


Låt socialpsykologen Richard E. Nisbett vederlägga den tanken lika fort som skoningslöst:


”De flesta människor tror att de inte är som andra människor. Men det är de.”

Sådär. Då har vi det avklarat.

 


Alla muslimer är terrorister

En av våra många tankefällor är bekräftelsefällan (confirmation bias). Den gör att vi omedvetet letar upp sådan information som stärker och bekräftar vår världsbild och våra åsikter.

Det är därför vi går med i Facebookgrupper som representerar det vi tycker och letar upp människor som förstår oss och bekräftar oss. Det är helt enkelt för jobbigt att vara objektiv och behöva inse att världen är alldeles för komplex för att förstå. Det är energikrävande och obekvämt att hålla på att ändra sig jämt och ständigt.

Alltså är vi ideligen på jakt efter allt som kan tänkas bekräfta vår världsbild. I tidningar, debatter, religioner, facebookgrupper, böcker, på arbetsplatser, bland vänner, etc. Och mycket finns att hämta digitalt.

Om vi scrollar tillräckligt länge så kommer vi att hitta en källa som bekräftar vår tro att alla muslimer är terrorister och att det är nyttigt med choklad.

Att inte titta på information i en helhet, utan istället leta upp information som stödjer det vi redan tror, vill tro eller vill övertyga andra om, kallas cherry-picking. 

Som när man försöker förklara risken med rökning för den storrökande släktingen. Då argumenterar hen friskt för att det minsann finns många som kedjerökt hela livet och ändå blivit hur gamla som helst.
Typ Churchill. Han rökte minsann cigarr och drack whiskey och blev ändå nittio. 

Jo. Det är ju sant. Men den som älskar att röka föredrar ju givetvis att fokusera på undantagen som bekräftar regeln istället för de åtskilliga forskningsstudier som gång på gång visar att rökare dör i förtid. 

Note to self:  För att kunna dra rimliga och någorlunda sanningsenliga slutsatser så är det viktigt att vi inte fokuserar enbart på enstaka händelser.

Men så är det ju inte bara släktingen som trillar i fällan. Det är alla vi andra också. Kan man inte tycka att detta är ganska korkat? Om det ju ändå bara förstör för oss och gör oss blinda för fakta? Jo. Men intet nytt under solen.

Som journalisten Jack Werner skriver i sin bok: 

”Människan har alltid varit lika dum. Det enda som förändrats är hennes möjligheter att visa upp det.” 

  


Nu då?

En medvetenhet om vår hycklare till hjärna kommer inte göra oss mindre subjektiva eller få oss att sluta leta information som bekräftar det vi tror. Men en viss självkännedom kan göra att vi på en metanivå kan förstå när vi riskerar att gå i fällorna. 

Sedan kommer vi antagligen fortsätta gå med i patetiska facebookgrupper, ha fördomar om främlingar och umgås med de som tycker som vi.
Men ett par tips på vägen ändå:  




► Sök information du inte vill ha

Det är läskigt, men testa att leta efter källor som visar att du har fel om ett ämne. Eller gå med i en facebookgrupp som står för en helt motsatt åsikt. Du kommer att märka att det finns olika sätt att se på saker och att allt inte är så självklart som man lätt kan börja tro när man får leva i sin egen bubbla.


► Våga lyssna på alla som ”har fel”

Ge ett lyssnande öra till en sverigedemokrat – hen har kanske poänger som du inte tänkt på tidigare. Eller om du är ateist: bjud en troende muslim på en kopp kaffe och lär dig om hur hen ser på livet och religionen. Ni kanske har något gemensamt? Det kan ta emot, men det kommer att berika dig och bredda din horisont.


► Meditera lite på tanken ”Jag kan ha fel”

Bara öppna upp för den eventuella möjligheten att du inte är den som förstått världen och sitter på alla svar.  

  





Tänk efter. På vilket sätt trillar du ibland i bekräftelsefällan?
Det är inget att skämmas för – vi är alla lika jävliga.







Tyckte du att detta var intressant? Då är nog videon om hur hjärnan inte längre lagrar kunskap något för dig!










Yagoda, B. The Cognitive Biases Tricking Your Brain. Hämtad från
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2018/09/cognitive-bias/565775/

Frans, E. (2017). Larmrapporten. Volante.

Werner, J. (2018) “Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå”: om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik. Albert Bonniers förlag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
LinkedIn